ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
اطلاعات چقدر وزن دارد؟ بیشتر افراد میدانند که کامپیوتر در بردارنده تمام انواع اطلاعات است، از ایمیل و اسناد گرفته تا ویدئوکلیپ، صفحات وب و هر چیز دیگر.
همه این اطلاعات به صورت رشتهای از ارقام باینری (صفر و یک) نشان داده میشود. این ارقام نه تنها ماهیت ریاضی دارند، بلکه چیزهای ملموسی نیز هستند. آنها به صورت ولتاژ در مدارهای الکترونیکی قرار دارند.
بنابراین هر جزء (bit) اطلاعات باید وزنی (هر چند بسیار ناچیز) داشته باشد. اکنون میخواهیم این پرسش را مطرح کنیم: وزن اطلاعاتی که در یک روز معمولی از طریق اینترنت ارسال میشود چقدر است؟
در پاسخ به این سؤال، ما پایگاههای اطلاعاتی فنی را جستوجو کردیم، کتابهای مرجع را ورق زدیم، به سایت گوگل سر زدیم و با کارشناسان صحبت کردیم. به زودی معلوم شد که اگر جواب مشخصی را بخواهیم، باید خودمان آن را محاسبه کنیم، زیرا به نظر میرسد که هیچ کس دیگری قبلا این پرسش را مطرح نکرده است.
کلید حل معمای وزن اینترنت در فهم فرآیند اساسی که تمام این اطلاعات از مجرای آن عبور میکند، قرار دارد. خواه درباره ایمیلی که از آن طرف خیابان فرستاده شده است بحث کنید، یا از تصویری که از یکWebcam از آن سوی دنیا ارسال شده است.
برای آنکه سفر در اینترنت به آسانی انجام شود، اطلاعات به بستههای کوچکی به نام packet تقسیم میشود. این بستهها شامل اجزای کوچکی از اطلاعات است که از چند ده تا یک هزار بایت حجم دارد. علاوه بر اطلاعاتی که باید ارسال شود، هر بسته دارای جزئیات آدرس دهی به مسیرهای لازم نیز هست.
بدون در نظر گرفتن این که بسته به کجا فرستاده میشود یا نوع تجهیزاتی که بسته از آن عبور میکند چیست، یک چرخه اساسی بارها تکرار میشود تا بسته به مقصد برسد.
پیام در حافظه یک رایانه ذخیره میشود، سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا مشخص شود که به کجا باید ارسال شود، به نحوی برای ارسال شدن کد گذاری میگردد(به صورت الکترونهایی در یک کابلethernet یا به شکل فوتونهایی که از یک کارتwi-fi تشعشع میشود) آنگاه به رایانه بعدی موجود در زنجیره فرستاده شده، کد گذاری شده و در حافظه همان رایانه ذخیره میشود.
سیکل مذکور تا هر اندازه که لازم باشد تکرار میگردد. چیزی که در این جا اهمیت دارد، خود الکترونها یا امواج رادیویی که از رایانه شما فرستاده میشود نیست، بلکه الگوی بیتهایی است که این امواج آن را شرح میدهد.
الکترونها یا امواجی که مستقیما از رایانه شما ارسال میشود معمولا زیاد دور نمیروند ( حداکثر چند صد فوت) تا به رایانه دیگری برسند.
حتی هنگامی که شما بستههایی را به صورت پالسهای نور و از طریق کابلهای فیبر نوری به هزاران مایل دورتر میفرستید، دستگاههای تکرارکننده (repeater) که در فاصله هر 20 مایل(32 کیلومتر) و در سطح دریا قرار داده شده است، فوتونهای دریافتی را جذب کرده و فوتونهای جدیدی را به تکرارکننده بعدی ارسال میکند.
به عبارت دیگر، اجزای فیزیکی که در اینترنت حرکت میکنند، هرگز به جای دوری نمیروند، آنچه واقعاً به دور دست میرود (چیزی که حامل وزن است) الگوی بیت نشان دهنده هر بسته است که دائماً در حافظه الکترونیکی هر سامانه در هنگام عبور اطلاعات از شبکه بازسازی میشود. یک راه درک این موضوع آن است که تصور کنید من خودرویی دارم که شما مایل به داشتن آن هستید.
یک فرض عجیب دیگر آن که شما در جزیرهای زندگی میکنید که از طریق هوایی یا دریایی کاملاً غیرقابل دسترس است.
بنابراین من نمیتوانم خودروی خودم را مستقیماً برای شما بفرستم. خوشبختانه در جزیره محل سکونت شما یک کارگاه مدرن و مجهز و انبار بزرگی از قطعات خودرو وجود دارد.
بنابراین برای آن که من ماشین خود را برای شما ارسال کنم، آن را به تفصیل بررسی کرده و نقشه کامل آن را ترسیم و برای شما فکس میکنم. آنگاه شما میتوانید خودروی من را از روی نقشههای تفصیلی آن مونتاژ کنید. اکنون شما خودروی جدیدی دارید که میتوانید سوار آن شده و در جزیره خود رانندگی کنید. خودرویی که کاملا حقیقی است و وزن دارد.
اگر بتوانیم وزن بیتهای مربوط به یک قطعه اطلاعاتی را هنگامی که روی حافظه یک رایانه قرار میگیرد، اندازه گیری کنیم، آنگاه نصف راه محاسبه وزن اینترنت را طی کردهایم.برای تخمین وزن اینترنت به یک پیش زمینه فنی احتیاج است، داخل حافظه یک رایانه معمولی، چیزی که به یاد میآورد یک بیت مفروض باید صفر باشد یا یک، خازن نام دارد و این قطعه روی تراشه است که میتواند مقدار کمی بار الکتریکی را در خود نگه دارد.
اگر خازن یک سلول را شارژ کنید، آن بیانگر «یک» منطقی است.
خازن شارژ نشده نشاندهنده «صفر» منطقی است. خازنهای حافظه به قدری کوچک هستند که برای شارژ شدن هر یک از آنها فقط به 40هزار الکترون نیاز است، که واقعا مقدار بسیار کوچکی است.
در مقام مقایسه باید بدانید که از یک حباب لامپ 100 واتی در هر ثانیه حدود 1018×7 /5 الکترون عبور میکند!
اکنون بیایید نگاهی به یک ایمیل معمولی داشته باشیم، یک ایمیل تقریبا 50 کیلو بایت محتوا دارد. از آن جا که در هر بایت 8 بیت وجود دارد و هر کیلو بایت از 1024 بایت تشکیل میشود، لذا یک ایمیل شامل تقریبا 410هزار بیت است.
البته همه این بیتها یک نیستند، چون درآن صورت ایمیل خسته کنندهای خواهد شد! بهطور میانگین حدود نیمی از این بیتها یک و نیمی دیگر صفر است. بنابراین تقریبا 205هزار یک باید در حافظه رایانه ذخیره شود، که مستلزم وجود حدودا 8 میلیارد الکترون است. وزن هر الکترون 30-10×2 پوند است، بنابراین یک ایمیل با حجم کیلو بایت تقریبا(??-?0×2) اونس وزن دارد که به اندازه وزن21 هزار اتم سرب است. این عدد ممکن است خیلی بزرگ به نظر برسد، ولی در حقیقت مقدار بسیار کوچکی است.
هر اونس سرب در بردارنده حدود 82میلیون کاتریلیون(1022×2/8) اتم است!
آنچه ذکر شد فقط یک ایمیل بود.
در کل چقدر اطلاعات( تمام صفحات وب، پیامهای فوری، جریانهای تصویری و هر چیز دیگر که بتوان تصور کرد) در اینترنت جریان دارد؟ قطعا یافتن مقدار دقیق آن کار دشواری است، ولی نهایتا ما پاسخ خود را با نگاهی به فعالیت اتصال کاربران نهایی (از قبیل خطوط مودمdial up، اتصال به وسیله فیبرنوری وdsl) محاسبه میکنیم.
اتصال باند پهن به منازل و بنگاههای تجاری، مانند ADSL و مودمهای کابلی بیشتر بار اینترنت را تولید میکند.
در حال حاضر75 درصد کل ترافیک اینترنت بهدلیل به اشتراک گذاشتن فایل بین کاربران است، ضمن آن که 59 درصد اشتراک فایلها مربوط به افرادی است که فایلهای ویدئویی خود را با هم مبادله میکنند.
اشتراک فایلهای موسیقی نیز حدود 33 درصد ترافیک را تشکیل میدهد. طبق تخمین فقط 9 درصد از کل ترافیک مربوط به ایمیل است. این رقم کل حدود40 پتا بایت( یا1016× 4بایت) است.
با در نظر گرفتن این عدد و قرار دادن آن در همان فرمولی که ما برای ایمیل50 کیلو بایتی به دست آوردیم، مقدار 5 میلیاردم کیلوگرم حاصل میشود.
سرانجام پس از مقدار زیادی محاسبه و تندنویسی توانستیم پاسخ را پیدا کنیم: وزن محتوای اینترنت تقریبا 2/0میلیونیم یک اونس (حدود 5/7 میکروگرم) است.
نامههای عاشقانه، قرارداد تجاری، اسپم(پیامهای حامل ویروس)، دادخواستها، خبرنامهها، نمایشهای تلویزیونی، مقالات خبری، برنامههای تعطیلات، صفحات معروف وب، موسیقی، پیامهای تبریک و تسلیت و هر چیز دیگری که در زندگی انسان وجود دارد به صورت صفر و یک در فضای اینترنت کد گذاری میشود.
اگر همه آنها را با هم جمع کنیم، وزن کل آنها تقریبا به اندازه کوچکترین دانه شن روی زمین است، دانهای که قطر آن تنها به اندازه 2 هزارم اینچ (تقریبا05/0میلی متر) باشد!
آیا تا به حال به عبارت Remote برخورد کردهاید؟ Remote به معنای کنترل کردن چیزی از راه دور است.
با استفاده از نرمافزار Control Freak میتوانید رایانه خود را در گوشی همراه خود Remote کنید. برای اجرای این برنامه به نرم افزار winamp نیاز دارید.
نرم افزار Control Freak به شما توانایی آن را میدهد تا بتوانید بوسیلهی گوشیهای بلوتوث دار دارای سیستم عامل سیمبیان، نرم افزار Winamp و رایانهی شخصی خود را کنترل نمایید و بتوانید فایلهای چند رسانهای مانند فایلهای صوتی و یا فایلهای تصویری را اجرا نموده مکث دهید متوقف سازید به جلو یا عقب حرکت دهید و یا صدا را کم و زیاد کنید .
اگر در برنامه Winamp از دکمههای اجرای فایل صوتی یا تصویری، Pause،Stop، بعدی، قبلی و ... به وفور استفاده میکنید و نیازمند تمام این دکمهها در گوشی خود نیز هستید مطمئن باشید دقیقا تمام این امکانات بر روی نرمافزاری که روی گوشی نصب میشود نیز وجود دارد.
مدیریت شده عمل کنید
با آمدن ورژن 2 نرمافزار Control Freak حال میتوانید بهتر از گذشته فایلهای صوتیای را که در برنامه Winamp اجرا میکردید را کنترل کنید: البته اگر از Media Library نرمافزار Winamp استفاده کنید.
Media Library نرمافزار Winamp یکی از امکانات فوقالعاده آن است که به کاربران اجازه میدهد تمام فایلهای صوتی و تصویری را با استفاده از این فانکشن، مدیریت و کنترل کنند. بعد از اینکه گوشی همراه شما با رایانه ارتباط برقرار کرد میتوانید از روی گوشی همراه خود، محتویات داخل Media Library نرمافزار Winamp نصب شده روی رایانه را نیز جستجو کنید.
در مقدمه برنامه گفتیم که علاوه بر کنترل نرمافزارهای صوتی همانند Winamp برنامه Control Freak قادر به کنترل فایلها و خود محیط ویندوز با همان سیستم عامل نیز هست. از آن جایی که رایانه میتواند کارهای بیشتری را جز پخش فایلهای صوتی و تصویری انجام دهد با استفاده از Control Freak نگارش 2 آن میتوانید Desktop رایانه را نیز زیر کنترل خود داشته باشید.
برخی از کارهایی که میتوان با استفاده از Control Freak انجام داد.
1- نمایش فایلهای تصویری چه عکس و چه فایلهای ویدئویی در تلفن همراه از طریق رایانه
2- نمایش Presentation ها به مشتریانتان
3- گفتگو با دوستان آنلاینتان در هر کجایی که هستید
4- وارسی ایمیلهایتان با استفاده از برنامه Control Freak.
5- بازگشایی برنامههای مورد نظر روی رایانه همانند برنامه Presentation و استفاده از آنها بدون هیچ محدویتی.
موارد مورد نیاز برای کار با نرم افزار :
- گوشی دارای سیستم عامل Symbian S60 که دارای بلوتوث باشد
- رابط بلوتوث برای اتصال به رایانه
- رایانه همراه با ویندوز 2000 یا XP
- نرم افزار Winamp Media Player
برای این که بتوانیم از برنامه بدون هیچ دردسری استفاده کنیم، تنها نیاز به پورت بلوتوث داریم.
نرمافزار Control Freakجزو برنامههایی است که تنها در بستر بلوتوث فعالیت میکند و تمام Actionهای بالا نیز تنها با بلوتوث فعال خواهند بود. این Actionها میتوانند همان پخش شدن فایلهای صوتی و تصویری و... باشند. از سوی این برنامه نیاز به GPRS یا همان اینترنت روی تلفن همراه ندارد. هر چند که برنامههای مشابهی را میتوان نام برد که با اینترنت این فعالیتها را انجام میدهند البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که با سرعت GPRS فعلی هرگز نمیتوان چنین چیزی را در تلفن همراه فراهم کرد، جز این که سرویس Mobile ADSL داشته باشیم. در این برنامه تنها راه ارتباطی گوشی همراه شما با رایانه یک سیستم بلوتوث است که بتواند امواج رادیوییاش را در جایی که شما هستید گسترش دهد.
کدام نگارش سیمبیان
برای این که بتوانید برنامه Control Freak را روی گوشی خود نصب کنید، باید ابتدا از نوع نگارش سیمبیان آن مطلع شوید. این برنامه روی تمام گوشیهایی که نگارش سیمبیان آنها جزء سری 60 باشد، به خوبی کار خواهد کرد اگر نگارش سیمبیان گوشی همراه شما S60 V1 و V2 باشد میتوانید برنامه را اجرا کنید. این برنامه روی نگارش S60 V3 کار نخواهد کرد.
دوستان خود را متحیر کنید
یکی از حرفهایترین قسمتهای نرمافزار Control Freak طیف آنالیزر آن است. زمانی که فایل صوتیای را بر روی گوشی خود با استفاده از برنامه اجرا میکنید. نرمافزار میتواند 40فریم در ثانیه، فایل صوتیای را که پخش میکند. هم زمان نیز آنالیز کند و آن را همانند Equalizer به شما نمایش دهد.
تمام ستاره
برنامه Winamp به شما اجازه میدهد که روی فایلهای صوتی و تصویری امتیاز دهید، جالب است که بدانید با استفاده از Control Freak نیز میتوانید به فایلهای انتخاب شده خود روی تلفن همراه رای دهید. برای این کار ابتدا فایل صوتی یا تصویری مورد نظر را انتخاب کنید. سپس دکمه ستاره را بزنید. حال میبینید که یک ستاره با همان یک امتیاز به فایل مورد نظر داده شده است. تعداد امتیازها چه روی رایانه یا روی گوشی 5 تا خواهد بود.
راه حل: برای پولیش کردن تنها به خمیردندان و یک دستمال نرم احتیاج دارید کمی خمیردندان را روی دستمال و یا پارچه پخش کنید و سپس در حالت دایرهای صفحه خشدار را با دستمال پولیش کنید. باید تنها پس از چند حرکت بتوانید شاهد اولین نتایج باشید. هنگامی که خشها از بین رفتند، CD را با آب بشورید و آنرا با دستمال یا پارچهای که بدون کرک باشد پاک و خشک کنید.
کپی اضافی: اگر CD شما دوباره اجرا شد، بهتر است سریعا یک backup آز آن تهیه کنید. اگر دارای یک Audio CD و یا فیلم DVD میباشید برای کپی کردن از برنامه مورد نظر خودتان استفاده کنید. برای سیدی و یا دیویدیهای فایلی، به شما نرمافزار Tool unstoppable Coper را معرفی میکنیم. این نرمافزار را میتوانید در سایت زیر دانلود کنید:
www.pcwelt.de/doenloads/tools-utilities/sonstiges/407801/index.html
این نرمافزار این شانس را به شما میدهد که حتی در صورتی که مدیا به سختی قابل خواند باشد، فایلهای خود را نجات دهید.