پهنای باند چیست؟


پهنای باند چیست؟
 
پهنای باند چیست؟

وقتی شما یک سایت را از مرورگر خود درخواست می‌کنید، در حقیقت در حال دانلود یک فایل هستید که می‌تواند یک فایل صفحه وب با فرمت HTML، یک فایل تصویری مثلا با فرمت GIF و یا یک فایل صوتی مثلا با فرمت MIDI و یا ترکیبی از آنها باشد. این فایلها در کامپیوتر شما بارگذاری (Download) شده و از طریق مرورگر وب (Web Browser) به شما نشان داده می‌شوند.

هرگاه که شما فایلی را دانلود می‌کنید، داده‌ها در مسیری به سمت شما منتقل می‌شوند که به اصطلاح به آن Data Transfer می‌گویند. برای مثال اگر شما صفحه‌ای را با حجم یک کیلوبایت (1kb) یا 1024 بایت دانلود می‌کنید، دقیقا به همان مقدار یعنی یک کیلوبایت داده را از سرور آن سایت به کامپیوتر خود منتقل کرده‌اید. این مقدار برای حجمهای دیگر به ترتیب زیر است: KB Kilo Byte 1,024 MB Mega Byte 1,048,576 GB Giga Byte 1,073,741,824 پهنای باند یا Bandwidth پهنای ارتباطی است که داده ها از طریق آن و از فضای وب شما انتقال می‌یابند.

یک بازدید از صفحه 100 کیلوبایتی به همان مقدار پهنای باند مصرف می‌کند که 100 بازدید از یک صفحه یک کیلوبایتی. پس هنگام انتخاب یک میزبان برای سایت خود همواره به این نکته و پهنای باندی که لازم دارید، توجه داشته باشید. چه مقدار نیاز داریم؟ تصور کنید که سه فرد داریم که آنها را به ترتیب شماره 1، 2 و 3 می‌نامیم. هر سه نفر 1،000،000 ریال پول دارند و می‌خواهند که آن را در یک فروشگاه خرج کنند. فرد شماره 1، تعداد زیادی وسیله با قیمت پایین برای هر یک از آنها خریداری می‌کند. فرد شماره 2، تعداد کمتری وسیله نسبت به فرد شماره 1 اما با قیمتهای متوسطی می‌خرد. فرد شماره 3، چند وسیله بیشتر نمی‌تواند بخرد. چون برای هر یک قیمت زیادی پرداخت کرده است.

اجازه دهید موارد فوق را برای سایت و پهنای باند شبیه‌سازی کنیم. در نظر بگیرید که مقدار موجودی هر یک همان پهنای باند است و وسایل خریداری شده اجزای سایت و یا به عبارت دیگر فایلهای آن هستند: فرد شماره 1، سایتی با فایلهای و تصاویر کم حجم طراحی کرده، در نتیجه تعداد بازدید بیشتری از سایتش می‌تواند صورت بگیرد. فرد شماره 2، دارای سایتی با فایلها و تصاویر کم و بیش حجیمی است که به همان نسبت تعداد کمتری بازدید باعث مصرف پهنای باند آن سایت می‌شود. فرد شماره 3، سایت مناسبی طراحی نکرده چون فایلها و صفحات سایتش بسیار حجیم بوده و با تعداد کمی بازدید از سایتش تمام پهنای باندش را مصرف می‌شود. معنی این مطالب چیست؟

مثالهای بالا نشان می‌دهد که برای یک پهنای باند ثابت می‌تواند تعداد بازدیدهای متفاوتی وجود داشته باشد که با دانلود فایلهای آن سایت در هر بار بازدید نسبت مستقیم دارد. بدین ترتیب که یک بار دانلود برای صفحه‌ای با حجم زیاد، تعداد بازدید کمتری را برای یک پهنای باند ثابت به دنبال خواهد داشت. مقدار پهنای باندی که یک سایت مصرف می‌کند به عوامل متعددی بستگی دارد.

شما باید انواع فایلهایی را که بازدیدکنندگان دانلود می‌کنند، در نظر بگیرید. پهنای باند نامحدود وقتیکه شما یک پیشنهاد برای انتخاب میزبان (Host) دارید که گفته است پهنای باند نامحدودی در اختیارتان قرار می‌دهد، احتمالا شما به طور دقیق به دنبال اجرای مفهوم پهنای باند نامحدود بر روی سایت خود هستید. اما هیچ میزبانی نمی‌تواند یک پهنای باند نامحدود را در اختیارتان قرار دهد. اگر واقعا این امکان‌پذیر باشد که شما بتوانید پهنای باند نامحدودی برای سایت خود و با این مبالغ ناچیز تهیه کنید، به چه علت سایتهای یاهو و یا مایکروسافت خود را بر روی این میزبانها منتقل نمی‌کنند؟ شما متوجه خواهید شد که هیچ چیز نامحدودی وجود ندارد. به عبارت دیگر اینگونه تعریفها نسبی هستند و برای دوره‌ای خاص مفهوم دارند.

در برابر این ادعا، یکی از حالات زیر را پیش رو دارید:

1- سایت شما در یک بازه دارای پهنای باند نامحدود است: تعداد زیادی از هاستها مشمول این حالت هستند. اگر سایت شما مثلا کمتر از 5 گیگابایت در ماه را مورد استفاده قرار می‌دهد، اصطلاحا به شما گفته می‌شود که شما پهنای باند نامحدود دارید. ممکن است که پس از مدتی ترافیک سایت شما بیشتر از بازه مشخص‌شده شود و این شما را مجبور خواهد کرد که به هاست دیگری اسباب‌کشی کنید. به‌عبارت دیگر، نامحدود در بازه مشخص.

2- پهنای باند مشروط: در این حالت هاست شما به شرطی پهنای باند نامحدود در اختیارتان می‌گذارد که شما قبول کنید فایلهای صوتی همچون mp3، فشرده مثل zip و tar، اجرایی مانند exe و تعدادی دیگر از فرمتهای معمول بزرگتر از حد استاندارد یک فایل گرافیکی یا HTML را استفاده نکنید. بعلاوه، آنها اغلب از شما می‌خواهند که تمامی فایلهای شما روی فضای خودتان مصرف شوند و شما نمی‌توانید اجازه دهید که سایتهای دیگر لینک مستقیمی به فایلهای شما داشته باشند.

3- کذب محض: در برخی از موارد آنها چیزی را تبلیغ کرده اند که هیچگاه توانایی انجام آنرا ندارند. آنها معمولا چیزی شبیه این را می‌گویند: «ما نتیجه را تضمین نمی‌کنیم». و در صورت محبوبیت سایتتان شما خواهید دید که پهنای باند مورد نظر برایتان غیرقابل دسترس است. تعداد زیادی از سایتها مفاد قرارداد خود را نادیده گرفته و به راحتی موانعی را در مقابل شما ایجاد می‌کنند. تعداد اندکی از آنها این عدم دسترسی را جبران کرده و یا وجه‌تان را به شما مسترد می‌کنند. البته هاستهای دسته سوم نمی‌توانند مدت زیادی در رقابت پایدار بمانند مگر اینکه سیاست خود را قبل از ازدیاد مشتریهایشان عوض کنند.

چرا برخی از هاستها تبلیغات دروغ انجام می‌دهند؟ پاسخ این سوال ساده است. آنها اینکار را می‌کنند چون رقبایشان هم همین شیوه را در پیش گرفته‌اند. آنها گمان می‌کنند که بسیاری از کاربرانشان بسیار کمتر از آنچه که درخواست کرده‌اند، پهنای باند احتیاج دارند و به همین دلیل هیچگاه متوجه محدودیت پهنای باند خود نخواهند شد. در حقیقت بسیاری از کاربران هم درک درستی از پهنای باند ندارند. آنها تنها می‌بینند که یک هاست انها را در پهنای باند محدود کرده و دیگری آنرا به مقدار نامحدود ارائه می‌دهد و تنها به همین علت دومی را انتخاب می‌کنند. از زاویه آمار، بیشتر سایتها کمتر از 500 مگابایت و یا به عبارتی 5/0 گیگابایت در ماه پهنای باند مصرف می‌کنند. در صورتیکه شما mp3 و یا نرم‌افزار خاصی را برای دانلود در سایت خود قرار نداده باشید، نباید نگران پهنای باند خود باشید. و به این دقت کنید که اگر هاستی در تبلیغات خود مدعی پهنای باند نامحدود باشد، راه خاصی هم برای اثبات دروغ وی موجود نیست.

تفاوت بین پهنای باند (Bandwidth) و انتقال داده (Data Transfer) جیست؟ این دو مفهوم در بسیاری از موارد مترادف هستند و هر دو تصور یکسانی را در ما برانگیخته می‌کنند. بطور خلاصه، هر دو با مقدار داده‌ای که شما به صورت فایل روی سایتتان آپلود کرده‌اید بستگی دارند. کاربران سایت شما را مرور کرده و با این کار فایلها یا ایمیلها (در صورتی که شما از هاستتان برای خدمات ایمیل استفاده می‌کنید)، را از هاست دانلود می‌کنند. و اما تفاوت... بگذارید با یک مثال مساله را کمی روشن‌تر کنم.

تصور کنید که یک ارتباط اینترنتی مانند یک لوله آب و داده‌ها همان آب است. پهنای باند در این مثال به ضخامت لوله اطلاق می‌شود. هر گاه سخنی از انتقال داده نامحدود (Unlimited data transfer) به میان می‌آید، درست به مانند این است که به شما بگویند شما می‌توانید از یِک لوله باریک هر چقدر که می‌خواهید آب بنوشید ولی در عمل شما نمی‌توانید آب زیادی از همچنین ضخامت کمی بنوشید. در صنعت هاستینگ، پهنای باند بسیار پربهاست و اطلاق عبارت نامحدود درباره آن ممکن نیست.

دزدی از پهنای باند در بسیاری از سایتها فایلهای گرافیکی و یا صوتی قرار دارد. فرض کنید که وب‌مسترسایت دیگر از تصویر و یا صوت موجود در سایتتان خوشش آمده باشد. ممکن است که او با بدست آوردن آدرس آن فایل (مثلا با گرفتن properties از آن) همان فایل را در میان صفحات خود جای دهد. با این کار هر بار که سایت او مرور می‌شود، فایلهای مورد نظر از هاست شما به مرورگر فرد بازدیدکننده هدایت می گردد. با اینکار بدون آنکه کسی از سایت شما بازدید کرده باشد، شما مقداری از پهنای باند خود را از دست داده اید.

به این کار (که در بسیاری از موارد ناآگاهانه صورت می‌گیرد)، دزدی پهنای باند یا Bandwidth theft می‌گویند. برای جلوگیری از این مساله بهترین راه این است که از طریق ایمیل با وب‌مستر آن سایت تماس گرفته و از وی خواهش کنید که فایل مورد نظر را بر روی هاست خود منتقل کرده و آدرس آنرا به هاست خود تغییر دهد.

آشنائى با امضاى دیجیتال

آشنائى با امضاى دیجیتال
آشنائى با امضاى دیجیتال تاکنون نامه هاى الکترونیکى متعددى را دریافت داشته اید که داراى مجموعه اى از حروف و اعداد در انتهاى آنان مى باشند . در اولین نگاه ممکن است اینگونه تصور گردد که اطلاعات فوق بى فایده بوده و شاید هم نشاندهنده بروز یک خطاء در سیستم باشد! در حقیقت ما شاهد استفاده از امضاى دیجیتال در یک نامه الکترونیکى مى باشیم .

به منظور ایجاد یک امضاى دیجیتال از یک الگوریتم ریاضى به منظور ترکیب اطلاعات در یک کلید با اطلاعات پیام ، استفاده مى شود . ماحصل عملیات ، تولید یک رشته مشتمل بر مجموعه اى از حروف و اعداد است .یک امضاى دیجیتال صرفا" به شما نخواهد گفت که " این شخص یک پیام را نوشته است " بلکه در بردارنده این مفهوم مهم است که : "این شخص این پیام را نوشته است " .


علت استفاده از یک امضاى دیجیتال چیست ؟
اجازه دهید براى پاسخ به سوال فوق ، سوالات دیگرى را مطرح کنیم !


براى تشخیص و تائید هویت فرد ارسال کننده یک نامه الکترونیکى از چه مکانیزمهائى استفاده مى شود؟


فرض کنید یک نامه الکترونیکى را از یکى از دوستان خود دریافت داشته اید که از شما درخواست خاصى را مى نماید ، پس از مطالعه پیام براى شما دو سوال متفاوت مطرح مى گردد : الف ) آیا این نامه را واقعا" وى ارسال نموده است ؟ ب ) آیا محتواى نامه ارسالى واقعى است و وى دقیقا" همین درخواست را داشته است ؟


آیا وجود هر نامه الکترونیکى در صندوق پستى ، نشاندهنده صحت محتوا و تائید هویت فرد ارسال کننده آن است ؟


همانگونه که در مطلب " مراقب ضمائم نامه هاى الکترونیکى باشید " ، اشاره گردید ، سوءاستفاده از آدرس هاى Email براى مهاجمان و ویروس ها به امرى متداول تبدیل شده است و با توجه به نحوه عملکرد آنان در برخى موارد شناسائى هویت فرد ارسال کننده یک پیام بسیار مشکل و گاها" غیرممکن است . تشخیص غیرجعلى بودن نامه هاى الکترونیکى در فعالیت هاى تجارى و بازرگانى داراى اهمیت فراوانى است .
یک نامه الکترونیکى شامل یک امضاى دیجیتال، نشاندهنده این موضوع است که محتواى پیام از زمان ارسال تا زمانى که به دست شما رسیده است ، تغییر نکرده است . در صورت بروز هر گونه تغییر در محتواى نامه ، امضاى دیجیتال همراه آن از درجه اعتبار ساقط مى شود .


نحوه عملکرد یک امضاى دیجیتال
قبل از آشنائى با نحوه عملکرد یک امضاى دیجیتال ، لازم است در ابتدا با برخى اصطلاحات مرتبط با این موضوع بیشتر آشنا شویم :


کلیدها ( Keys ) : از کلیدها به منظور ایجاد امضاهاى دیجیتال استفاده مى گردد . براى هر امضاى دیجیتال ، یک کلید عمومى و یک کلید خصوصى وجود دارد : کلید خصوصى ، بخشى از کلید است که که شما از آن به منظور امضاى یک پیام استفاده مى نمائید . کلید خصوصى یک رمزعبور حفاظت شده بوده و نمى بایست آن را در اختیار دیگران قرار داد . کلید عمومى ، بخشى از کلید است که امکان استفاده از آن براى سایر افراد وجود دارد . زمانى که کلید فوق براى یک حلقه کلید عمومى ( public key ring) و یا یک شخص خاص ارسال مى گردد ، آنان با استفاده از آن قادر به بررسى امضاى شما خواهند بود .


حلقه کلید ( Key Ring ) : شامل کلید هاى عمومى است . یک حلقه کلید از کلید هاى عمومى افرادى که براى شما کلید مربوط به خود را ارسال نموده و یا کلیدهائى که از طریق یک سرویس دهنده کلید عمومى دریافت نموده اید، تشکیل مى گردد . یک سرویس دهنده کلید عمومى شامل کلید افرادى است که امکان ارسال کلیدعمومى در اختیار آنان گذاشته شده است .


اثرانگشت : زمانى که یک کلید تائید مى گردد ، در حقیقت منحصربفرد بودن مجموعه اى از حروف و اعداد که اثرانگشت یک کلید را شامل مى شوند . تائید مى گردد .


گواهینامه هاى کلید : در زمان انتخاب یک کلید از روى یک حلقه کلید ، امکان مشاهده گواهینامه ( مجوز ) کلید وجود خواهد داشت . دراین رابطه مى توان به اطلاعات متفاوتى نظیر صاحب کلید ، تاریخ ایجاد و اعتبار کلید دست یافت .


نحوه ایجاد و استفاده از کلید ها :


تولید یک کلید با استفاده از نرم افزارهائى نظیر PGP ( اقتباس شده از کلمات Pretty Good Privacy )و یا GnuPG ( اقتباس شده از کلمات GNU Privacy Guard ) معرفى کلید تولید شده به سایر همکاران و افرادى که داراى کلید مى باشند .


ارسال کلید تولید شده به یک حلقه کلید عمومى تا سایر افراد قادر به بررسى و تائید امضاى شما گردند .


استفاده از امضاى دیجیتال در زمان ارسال نامه هاى الکترونیکى . اکثر برنامه هاى سرویس دهنده پست الکترونیکى داراى پتانسیلى به منظور امضاء یک پیام مى باشند .

۱۰ ترفند برای استفاده‌های مختلف از هارد اکسترنال

۱۰ ترفند برای استفاده‌های مختلف از هارد اکسترنال

۱۰ ترفند برای استفاده‌های مختلف از هارد اکسترنال

۱٫اجرای XBMC

شما می توانید به جای اینکه یک XBMC‌کامل را روی کامیوتر نصب کنید آن را روی یک USB‌بریزید و هروقت که خواستید آن را وصل کنید . اما شما می توانید بجای یک USB‌از هارد اکسترنال استفاده کنید و روی آن فیلم و عکس و یا هر چیز دیگر بریزید.

۱۰ ترفند برای استفاده‌های مختلف از هارد اکسترنال

۲٫کتابخانه ی iTune‌خود را به یک هارد اکسترنال منتقل کنید

اگر موزیک های شما دلیل پر شدن هارد کامپیوتر شماست . شما می توانید آن ها را با iTune ‌ به یک هارد اکسترنال منتقل کنید طوری که هیچ کدام از نتظیمات و چینش های شما از بین نرود و حتی آن ها را دوباری به هارد کامپیوترتان برگردانید.

۳٫از بازی های wii ‌خود یک فایل بک آپ تهیه کنید و آن ها را از روی هارد اکسترنال اجرا کنید

شما می توانید بازی های Wii‌ خود را روی یک هارد اکسترنال بریزید . در اینصورت شما از چند چیز سود می برید . اول این که دیسک های شما سالم می ماند. دوم , زمان لود بازی ها کوتاه تر می شود. و در آخر اینکه شما هر بازی را که اراده کنید می توانید براحتی اجرا کنید.

۴٫استفاده از اکسترنال درایو برای وصل کردن وسایل جانبی دیگر

درایو های اکسترنال اتصالات SATA ,IDE‌را به USB تبدیل می کنند.پس اگر شما یک هارد درایو یا CD  درایو قدیمی دارید که از IDE  استفاده می کند. می توانید آن را با یک درایو اکسترنال متصل کنید. شما باید این اتصال را از برد اصلی بگیرید. و از این طریق با USB‌به کامپیوتر خود وصل کنید.

اینکار برای نوت بوک هایی که درایو های اپتیکال ندارند بسیار کاراست .

۵٫عوض کردن هارد داخلی با خارجی

گاهی اوقات پیش می آید که شما یک هارد اکسترنال را به دلایل خاصی می گیرید و متوجه می شوید که نیازی به آن نداشتید اما یک استفاده ی بهینه می توان از آن کرد. شما می توانید از هارد اکسترنال به عنوان هارد داخلی استفاده کنید . فقط کافیست که آن را باز کنید و هاردش را با هارد کامپیوتر خود جایگزین کنید. و هارد قدیمی خود را در قاب اکسترنال بگذارید و از آن هم استقاده کنید.

۶٫ استفاده از هارد اکسترنال بجای یک Scratch Disk

(ابتدا لازم می دانم در مورد Scratch disk  توضیح مختصری بدهم.

اگر شما از برنامه های گرافیکی مثل فوتوشاپ و یا برای ویدئو ادیت کردن استفاده می کنید این برنامه ها از هارد شما به عنوان یک هارد موقتی دقیقا مثل RAM استفاده می کنند. به این حالت هارد شما برای آن برنامه ها Scratch disk ‌است.)

اگر شما برای کار هایی مثل کار های ویدئویی انجام می دهید می توانید از یک هارد اکسترنال برای منظور Scratch Disk  استفاده کنید. این کار باعث سریع تر شدن کارهایتان می شود. اگر شما Cache ‌را که بر روی هارد داخلی که همزمان مشغول نوشتن و پاک کردن اطلاعات است به یک هارد خارجی منتقل کنید در این صورت سرعت رندر شما هم خیلی بیشتر خواهد شد.

۷٫با windows home server از فایل های Backup ‌خود Backup ‌بگیرید.

داشتن یک فایل Backup‌خیلی خوب است اما به هر دلیلی ممکن است خود آن هم دچار مشکل شود.شما می توانید با یک Window Home Server‌ دائما بک آپ بگیرید. البته خوب است که از خود سرور هم یک بک آپ بگیرید.

۸٫از هارد خود یک کپی بسازید

هنگام گرفتن بک آپ شما می تونید همان موقع فایل ها را بازگردانی هم بکنید. شما می توانید آن ها را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. این کار در مواقعی که شما مشکلی پیدا می کنید مفید است . شما به سرعت می توانید به حالت قبل برگردید.

۹٫از کامپیوتر خود بک آپ بگیرید

اگر هنوز این کار را نکرده اید همین الان اینکار را با برنامه ی Mozy ‌یا هر چیز دیگری بکنید. شما می توانید فایل بک آپ را روی یک هارد اکسترنال بکنید و اینکار را به حالت اتوماتیک بگذارید.

۱۰٫تبدیل کردن یک هارد درایو قدیمی به اکسترنال

اگر شما چند هارد داخلی بدون مصرف دارید.شما می توانید آن ها را در قاب های مخصوص بگذارید و بوسیله ی USB  وصل کنید.شما می توانید این کار را روی هارد های اکسترنال هم انجام دهید .یعنی وقتی که هارد شما پر شد و یا یک هارد با ظرفیت تر گرفتید.

راهنمای جامع تم های ممتاز وردپرس

بازار تم های گرافیکی  واقعا در طی چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر بسیاری از سایتهای برتر ارائه کننده تم (مثلا  WooThemes) به تنهایی در خدمت کاربران وردپرس قرار گرفته اند، و این مسئله  بدون در نظر  گرفتن صدها طراح تم وردپرس می باشد که روزانه پوسته های گرافیکی طراحی شده خود را برای فروش در سایتهایی مانند Themeforest یا Mojo منتشر می سازند.

با این همه گزینه های فراوان پیش رو، انتخاب کمی سخت است به خصوص برای خریداران که می خواهند بدانند کدام یک را برای پوسته وبلاگ یا وب سایت خود خریداری نمایند، بنابراین در این مقاله تصمیم داریم  تعدادی از فاکتورهای کلیدی که هنگام انتخاب یک پوسته وردپرس یا خرید آن باید مدنظر قرار دهید را شرح دهیم.

اگر چه این نوشته عمدتا حول مسئله تم های وردپرس متمرکز است، اما بسیاری از توصیه هایی که در اینجا ذکر شده را  می توان به دیگر تمهای گرافیکی نیز تعمیم داد.

اما چه طراحی باذوق به دنبال طراحی وبلاگ و یا توسعه نمونه کارهای خود باشید، یا یک توسعه دهنده به دنبال راهی سریع برای جذب مشتریان وردپرس بیشتر باشید یا حتی یک طراح تم وردپرس که مایل به دانستن مطالبی در زمینه جذاب تر کردن دست پخت خود برای خریداران تم باشید، راهنمایی های این مقاله به شما کمک شایانی در این زمینه و اینکه اصولا چه چیزی سبب می شود یک تم ممتاز وردپرس عالی شود می کند.

محبوبیت

هیچ فرقی نمی کند که قصد خرید یک خودرو یا کامپیوتر، را دارید و یا یک تم وردپرس؛ «محبوبیت»  کالا یا خدمات نزد شما، نقش بزرگی در تصمیم و انتخاب تان بازی می کند، اغلب هم به صورت ناخودآگاه. روانشناسان آن را یک «ملاک اجتماعی» می نامند، و این مسئله اصل ساده ای است که می گوید هنگامی که ما مطمئن نیستیم چه کار کنیم یا کدام یک را از بین چند چیز انتخاب کنیم، سعی در تقلید انتخاب نهایی از انتخاب عموم همسالان خود می کنیم.

سایت های مانند ThemeForest به صورت هفتگی برای تم های منتشر شده در خود رتبه ای نشانگر محبوبیت آن تم نزد کاربران ارائه می کند و معمولا میتوان این چنین فرض کرد که اگر پوسته ای محبوب است،  به خاطر کیفیت بالایش هست. اما سایت های دیگر رتبه بندی محبوبیت و یا تعداد فروشی از هر تم را  منتشر نمی کنند ، بنابراین همینجا مشخص می شود معیارهای دیگری نیز برای انتخاب تم نیاز دارید.

طراحی

دومین معیار بارز در هنگام قضاوت یک تم ظاهر آن است. بالاخره، یکی از اهداف به وجود آمدن «تم» همین دگرگون کردن «ظاهر» است و همانطور که در تعریف تم داریم: تم،گرافیک جایگزین با گرافیک ارزینال است که به شما اجازه تغییر سبک واسط گرافیکی به صورتی که می خواهید را می دهد. این هدف اصلی و اولیه هر  تمی است و بعضی چیزهای دیگری از جمله گزینه های سفارشی سازی پیشرفته را هم در خود دارند.

اگر چه سلیقه افراد در زمینه زیبایی شناسی ظاهری با هم متفاوت است، اما تعداد کمی فاکتورهای مشترک در همه تم ها وجود دارد که می توان انها را هم مدنظر داشت از جمله:

دقت کنید که متن قرار گرفته در تم به سادگی قابل خواندن باشد

بسیاری از تم ها در نگاه اول خوب و زیبا هستند، اما ترکیب رنگ های ضعیف آنها می تواند سبب دشوار شدن خوانایی متون مطالب شما گردد. توجه به این امر به ویژه برای وبلاگ ها یا هر سایت دیگری که از محتوایی شامل متون طولانی بهره می گیرد از اولویت بیشتری برخوردار است.

به فن چاپ (Typography) توجه کنید

این همان مسئله ای است که بسیاری از طراحان از توجه به ان سهل انگاری می کنند. در تم انتخابی حتما به محل قرار گیری خطوط متن، فاصله ناکافی بین خطوط و اندازه کوچک فونت ها باشید.

دقت کنید آیا صفحه آغازین بر روی مطلب شما تمرکز لازم را دارد؟

این روزها بیشتر تم ها از اسلایدر صفحه  اولیه برای نمایش محتوای کلیدی سایت به صورت فوری به بازدید کننده استفاده می کنند، و اگر چه کم کم استفاده از این روش دارد بیش از حد تکراری می شود ، اما راه خوبی است برای اطمینان از اینکه موارد برجسته و کلیدی سایت شما (برای مثال خدمات یا کالاهای تولیدی و….) به سرعت به نظر بازدیدکنندگان می رسد.

آیا طراحی تم با برند تجاری شما سازگار است؟

اگر قبل از تصمیم در مورد تم، شرایط تجاری را مد نظر دارید مثلا شرکتی دارید که لوگوی خاص خود را دارد، حتما تمی انتخاب کنید که رنگ های اصلی آن با  رنگ های لوگوی شرکت هارمونی داشته باشد  و یا اطمینان حاصل کنید که تم انتخابی به راحتی قابل سفارشی سازی متناسب با برند شما باشد.

امکانات

امروزه بسیاری از تم های جدید وردپرس دارای پانل گزینه های تنظیمات نهایی گسترده ای می باشند. برخی از آنها حتی از واسط های سفارشی کاربری بهره می برند که با تنظیمات خود محیطی دگرگون شده را فراهم می آورند که کاربر دیگر حس نمی کند دارد از وردپرس استفاده می کند.

باید یادآوری کنیم که همیشه دارا بودن ویژگی های بیشتر به طور خودکار بهتر بودن یک تم را نتیجه نمی دهد. و بالاخره، امکانات بیشتر  یعنی صرف زمان بیشتر برای خواندن متون راهنمایی و سپس پیکربندی قالب تم.

حالا که این نکته را فهمیدید، در زیر چند تا از امکانات مفید تم ها را که در مورد انتخاب یک تم باید در نظر گرفته به شما گوشزد می کنیم:

برخورداری از قالب های رنگی متنوع

همانطور که در بالا هم اشاره شده امکان انتخاب از میان طرح های رنگی مختلف در یک تم برای طراح بهترین راه برای اطمینان از  هماهنگی موضوع کاری، لوگوی نام تجاری و پیام های سایت با تم می باشد.

کدهای کوتاه(Shortcodes )

shortcode های وردپرس کدهایی هستند که می توانید در نوشته های خود از آنها استفاده کنید. وقتی که مطلبی را پست می کنید این کدها به طور خودکار توسط محتوایی که برای هر یک معین کردید جایگزنی می شوند که برای مثال قرار دادن دکمه ها ، علائم و شکلک های مختلف ، و دیگر عناصر را در متن آسان می کند.  در هنگام انتخاب تم به پشتیبانی ان از shortcode   ها دقت کنید.

ستون های جانبی نامحدود

با برخورداری تم از ستون های فرعی (sidebar) نامحدود، هر صفحه ای که ایجاد می کنید می تواند از ساید بار خاص خود با ویدجت های مختلف دریافت بهره مند باشد. به عنوان مثال، ویدجت نقشه گوگل در صفحه «ارتباط با ما» ، ابزارک فلیکر در صفحه «درباره ما» فقط گوشه ای از مزایای داشتن ستون های فرعی نامحدود است.

ابزارک های سفارشی

تم ها گاهی شامل ابزارک (ویدجت) های سفارشی خاص خود می باشند که می توانید هریک از انها  را در هر جای نوارکناری که دوست دارید اضافه کنید. این بدان معنی است که حتی نیاز به نصب افزونه یا پلاگین نخواهید داشت.

برخورداری از قالب های متنوع صفحه

بهترین تم ها از یک منظر عبارتند از تم هایی با چندین قالب متفاوت صفحه برای برخورداری از حداکثر انعطاف پذیری : یعنی سازگاری با نوارهای جانبی ، سازگار با عرض کامل صفحه نمایش ، صفحه «ارتباط با ما» ، صفحه «درباره ما» و غیره.

فرم «تماس با ما »

همانطور که می دانید ده ها و صدها نمونه پلاگین فرم «ارتباط با ما» ی وردپرس وجود دارد ، اما بسیاری از طراحان تم دوست دارند فرم تماس خاص خود را کار کنند. به این ترتیب ، آنها می توانند در این قسمت هم از خود امضایی به جای گذاشته و مطمئن شوند که این قسمت هم به خوبی بقیه تم در ذهن بازدید کننده به نظر می رسد.  این را هم درنظر داشته باشید.

انعطاف پذیری

اگر با تم ها کار کرده باشید به سرعت فهمیده اید  که تمی که نتواند بسته به نیازهای شما سفارشی شود بدرد نمی خورد. مهم نیست که تم چقدر در پیش خوان سایت ارائه دهنده عالی به نظر می رسد ، احتمالا کارهای بسیاری برای دستکاری روی آن برای تطابق با انتظارات خود لازم است. در زیر به مسائلی می پردازیم  که یک تم وردپرس را قابل انعطاف نشان می دهد.

توانایی آپلود نشان و لوگو

توجه کنید آیا در تم انتخابی  آپلود  آرم دلخواهتان را به جای لوگوی پیش فرض آسان است یا خیر؟

پشتیبانی از کد های CSS سفارشی

اگر نیاز پیدا کردید که به صورت دستی یکی از فایل هایCSS  تم را ویرایش کنید، ویرایشهای اعمالی  هر بار که تم را بروز رسانی می کنید دریافت رونویسی می شوند. در عوض ، به دنبال تم های بگردید که گزینه ای در خود دارند که کدهای CSS سفارشی شما را در داخل پایگاه داده خود ذخیره می کنند.

استفاده از چارچوب برای جاوا اسکریپت و CSS

مولف تم احتمالا در زبانهای جاوا اسکریپت و CSS حرفه ای است، اما استفاده کننده از تم ممکن است اینگونه نباشد. تم هایی که از چهارچوب (framework)هایی از قبیل jQuery  (برای جاوا اسکریپت) و یا Blueprint (برای CSS  ) استفاده می کنند کار شما را خیلی ساده تر می کنند چرا که از قبل بسیاری اسناد را برای کار با آن زبانها وجود دارد.

امکان در اختیار داشتن فایلهای PSD مجزا از عناصر تم

اگر تاکنون تصمیم گرفته باشید که بخشی از  گرافیک تم ها را عوض کنید، پیدا کردن فایل فتوشاپ مربوطه، اسخراج عناصر آن، اصلاح آن ، و خروجی گرفتن متناسب با تم می تواند واقعا آزار دهنده و پیچیده باشد. این کار خیلی ساده تر می شود زمانی که طراح تم برایتان فایلهای فتوشاپ از پیش تکه تکه شده، یا حتی بهتر، فایل های جداگانه حاوی تنها عناصر را فراهم کند.

مستندات و راهنمایی

احتمالا این یکی از جنبه هایی است که هنگام  انتخاب تم بیشترین سهل انگاری در حقش می شود! بالاخره، هنگام خرید یک نرم افزار، به طور معمول ابتدا اسناد مرتبط با شرایط استفاده و راهنمایی ها را  نمی خوانید، زیرا فرض بر آن است که چنین اسنادی همراه نرم افزار وجود دارد و تمام پاسخ های مورد نیاز شما را پوشش می دهد. متاسفانه ، این مسئله همیشه و در مورد همه تم ها مصداق ندارد.

مستندات ایده آل برای یک تم باید شامل شرح تمام گزینه ها و امکانات موجود تم، و نیز راهنمای گام به گام بیشتر کارهای معمول (مثل نصب تم ، اضافه کردن آیتمی به اسلایدر صفحه ، و غیره) باشد.

بهترین تم ها حتی از فیلم های ویدئویی آموزشی( screencast ) همراه خود بهره مندند که  می توانید با تماشای  ۵ دقیقه از این ویدئو ها اطلاعاتی به اندازه خواندن یک مقاله راهنمای  ۳ صفحه ای کسب کنید، بنابراین راه خیلی خوبی برای آموزش سریع  کاربر  به شمار می روند.

پشتیبانی

حتی بهترین برنامه نویسان تم ها نیز قادر به پیش بینی هر اشکال و باگ احتمالی محصول خود نیستند، و حتی بهترین راهنمایی ها نیز نمی توانند هر سوالی را جوابگو باشند. پس، حمایت و پشتیبانی مفید و  با احساس مسئولیت در انتخاب تم یک باید است و برخورداری از آن کار شما را آسان تر می کند.

البته که اگر خریدار یک تم وردپرس هستید، نباید از امکانات که بخش پشتیبانی در اختیار شما گذاشته سوء استفاده کنید و در ذهن داشته باشید که اگر چه طراحان برای پشتیبانی از مشتری خود معمولا آماده کمک و رفع مشکل می باشند، اما وظیفه انها نیست که به شما کدهای پایه ای CSS و مهارتهای وردپرس بیاموزند، یا به شما کمک کنند تم را به میل خود سفارشی کنید.

احتمالا بهترین راه برای گرفتن پشتیبانی مراجعه به انجمنها (forums) است. برخلاف ایمیل زدن به طراح و در خواست کمک، در انجمن می توان دید که که آیا شخص دیگری قبلا همین سوال شما را پرسیده ، و نیز می توانید بفهمید که نویسنده یک تاپیک معمولا ظرف چه مدتی به پرسش کاربر پاسخ داده است. و مزیت بزرگ تری که بر ایمیل دارد آن است که شما می توانید در هر موضوعی از زیر موضوعات استفاده کنید تا  گزارش مشکلات کاربران در میان درخواست ها و سوالات مربوط به ویژگی های دیگر گم نشوند و در جای مناسب خود رسیدگی شوند.

قیمت

شک داشتم که قیمت را هم به عنوان معیار انتخاب تم ممتاز وردپرس ذکر کنم ، زیرا بسیار واضح است، اما قیمت، البته، نقش بزرگی در هر خریدی که می کنیم دارد.

سایت های مختلف از طرح های قیمت گذاری های مختلفی استفاده می کنند، اما به طور کلی شما سه راه معمول برای خرید تم پیش رو دارید.

خرید تم تکی

این شیوه، رایج ترین و ساده ترین راه برای خرید تم هست. محدوده قیمت ها از ۱۰ دلار برای تم های ساده اغز می شود و تا ۸۰ یا ۱۰۰ دلار برای گران ترین تم های برتر وردپرس می رسد. این روزها قیمت ۲۵ تا ۷۵ دلار قیمت عادلانه ای برای یک تم ممتاز به شمار می آید.

خریدهای اشتراکی

در این روش، شما هزینه ای به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کرده، و در عوض هر چندتا تم که بخواهید در مدت اشتراک خود می توانید دانلود کنید. این روش به خصوص برای طراحان وب مناسب است که تم ها را دوباره به مشتری خود می فروشند، اما اگر قصد دارید یک تم واحد برای خود داشته باشید ، راه اول معمولا ارزانتر است.

قیمت های غیر ثابت

برخی سایت ها (مثل TemplateMonster ) به هر کاربر قیمت منحصر به فردی ارائه می کنند که ویژه نیازی است که آن کاربر برای استفاده از آن تم دارد (البته، افرادی که قبلا یک تم را خریداری کرده اند می توانند از آن استفاده کنند، بنابراین واقعا منحصر به فرد نیست). به نظر من ، این شیوه واقعا ارزش استفاده ندارد چرا که برای چنین قیمت های بالایی (بیش از چند هزار دلار) به سادگی می توانید تم سفارشی خوب و بسیار ارزانتری بسته به نیازهایتان از دو روش بالا دریافت کنید، و یا حتی سفارش دادن  یک پوسته سفارشی به طراح تم های ممتاز، که از ابتدا برای شما پوسته ای طراحی کند هم چنین هزینه بالایی نخواهد داشت!

کاربرد و شایستگی

آخرین چیزی که نیاز دارید از خود بپرسید، بعد از اینکه یک تم محبوب عالی به همراه ظاهر زیبا و جذاب با  اسناد آموزشی کاربردی و پشتیبانی و انعطاف پذیر با داشتن کلی امکانات یافتید، پرسیدن این سوال ساده است: «آیا واقعا این تم آن چه من می خواهم است؟»

ذکر این نکته ضروری است که معمولا زیاد اتفاق می افتد که با دیدن یک تم محو جذابیت های بصری آن شده  و به کلی  فراموش می کنیم حتی از اول برای چه مقاصدی می خواسته ایم یک پوسته برای وب سایت یا وبلاگ خود انتخاب کنیم.

مثلا هیچ گاه تمی با اسلایدر بزرگ صفحه اولیه انتخاب نکنید اگر در میان محتوای خود هیچ عکسی برای قرار دادن در اسلایدر ندارید! یا تمی با قالب وبلاگ انتخاب نکنید اگر محتوای نوشتاری زیادی در وب گاه خود ندارید. یا تم تجربی با افکت های  جاوا اسکریپت  زیاد برای اهداف تجاری و کسب و کار انتخاب مناسبی نیست.

به دلایل مشابه ، از تم های پر زرق و برق مبتنی بر فلش که واقعا چشمگیر به نظر می رسند بر حذر باشید. گاهی ممکن است چنان تم سایت شما چشمگیر باشد که بر محتوا که سایت را برای نمایش همین محتوا راه اندازی کرده اید به طور کلی سایه بیافکند. گاهی اوقات سادگی بهتر است.

جمع بندی

بنابراین شمائید و این اصول که برای انتخاب تم باید رعایت کنید، این اصول، کلیدی برای انتخاب تم خوب است. البته ، بخشی از مطلب هم به عاشق شدن یک تم با طراحی بی عیب و نقص و کامل بر می گردد ، بنابراین اگر واقعا عاشق تمی شدید آزادید که همه چیزهایی که در بالا شرح دادم را نادیده بگیرید. قصه عشق از دیگر قصه ها جداست!

و اگر به دنبال مکان مناسبی  برای خرید تم های وردپرس می گردید، در زیر چند لینک برای شروع آوردم:

WooThemes

ThemeForest

Elegant Themes

Pro Theme Design

MOJO Themes

منبع: sixrevisions

 

لوح- رایانه ای با دو سیستم عامل

پنجاهمین نمایشگاه بین المللی محصولات الکترونیکی مصرفی (IFA 2010) از 3 تا 8 سپتامبر در برلین آلمان برگزار می شود که به نظر می رسد در این دوره، لوح- رایانه ها (تبلتها) قصد دارند تمام تلاش خود را برای رقابت با "آی- پد" اپل نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه محصولات الکترونیکی برلین روز 3 سپتامبر با حضور آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گشایش یافت و 8 سپتامبر با سخنان اریک اشمیت رئیس گوگل به کار خود پایان می دهد.

با نگاهی به محصولات عرضه شده در پنجاهمین دوره نمایشگاه برلین می توان فهمید که این نمایشگاه رسما در دستان لوح- رایانه ها (تبلتها) است و این رایانه های لمسی قابل حمل بدون صفحه کلید تمام نیروی خود را جمع کرده اند تا سلطه بازار "آی- پد" اپل را ظرف دو، سه ماه آینده درهم شکنند و به نظر می رسد که نمایشگاه IFA 2010 بهترین محل برای آغاز این رقابت باشد، به ویژه در شرایطی که پیش بینی های تحلیلگران نشان می دهد که آینده در دستان لوح- رایانه ها خواهد بود.

به همین منظور در ادامه به معرفی برخی از تبلتهایی که از آنها در نمایشگاه برلین رونمایی شد و قرار است از کریسمس 2010 وارد بازار شود می پردازیم:

Samsung Galaxy Tab
 
گالاکسی تب GT-P1000 سامسونگ در یک کنفرانس خبری در نمایشگاه برلین رونمایی شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این محصول یک "ضد آی- پد" واقعی است.
 
این شرکت کره ای با هدف رقابت با اپل سعی کرده است تمام فناوریها و سرویسهایی را که در آی- پد وجود ندارند در این لوح- رایانه وارد کند.
 
نتیجه این تلاشها منجر به تولید محصولی با طراحی زیبا، ارگونومیک و پرقدرت شده است. صفحه لمسی خازنی "گالاکسی تب" با وضوح تصویر 1024 در 600 پیکسل تنها 7 اینچ بوده و بنابراین 3 اینچ کمتر از نمایشگر "آی- پد" است.
 
این تبلت دارای یک پردازشگر ARM Cortex A8 یک گیگاهرتزی با کارت گرافیک Power VR SD-X540، حافظه رم 512 مگابایتی و یک حافظه داخلی 16 و 32 گیگابایتی است که می توان این حافظه ها را از طریق کارت حافظه میکرو اس. دی افزایش داد.
 
سیستم عامل این تبلت، "آندروئید 2.2 فریو" است و از اتصالات از طریق "وای- فای b/g/n" ، سیمکارتهای نسل سوم و بلوتوث 3.0 حمایت می کند.
 
سرعت سنج، حسگر نور محیط، دوربین جلویی 3 مگاپیکسلی و دوربین عقبی 3/1 مگاپیکسلی از دیگر فناوریهای به کار رفته در این محصول است.
 
 
 لوح- رایانه ای با دو سیستم عامل
 
 
Toshiba Folio 100
 
پس از رونمایی از "گالاکسی تب"، شرکت توشیبا لوح- رایانه  Toshiba Folio 100 را معرفی کرد. این محصول پیش از این با عنوان "اسمارت پد" شناخته می شد.
 
این تبلت نیز که با هدف رقابت "آی- پد" تولید شده است از نمایشگر 10 اینچی چند لمسی خازنی با وضوح تصویر 1024 در 600 پیکسل، پردازشگر Nvidia Tegra II، حافظه فلش 16 گیگابایتی و اتصالات از طریق "وای- فای 802.11 b/g/n" ، سیمکارت نسل سوم و بلوتوث 2.1+EDR برخوردار است.
 
تبلت توشیبا دارای کارت خوان یلکپارچه کارتهای "اس. دی/ ام. ام. سی و HDMI" و یک پورت "یو. اس. بی" 2.0 است. باتری این محصول 7 ساعت شارژ می ماند (65 درصد برای جستجو در اینترنت، 10 درصد تماشای فیلم و 25 درصد در حالت آماده به کار).
 
وزن "توشیبا فولیو 100" کمتر از یک کیلوگرم و 780 گرم است. سرعت سنج و وب کم از دیگر تجهیزات این تبلت است که قرار است با قیمت پایه 399 یورو عرضه شود.
 
 
 
 
 
ViewPad 10
 
به گزارش مهر، از میان نوآورانه ترین محصولاتی که در نمایشگاه برلین 2010 به نمایش درآمده است می توان به لوح- رایانه " ViewPad 10" محصول شرکت "ویوو سونیک" اشاره کرد.
 
"ویوو پد 10" اولین لوح- رایانه ای است که همزمان می تواند با دو سیستم عامل کار کند. این لوح- رایانه مجهز به سیستم عاملهای "ویندوز 7" و آندروئید" است.
 
از نظر ویژگیهای سخت افزاری، "ویوو پد 10" دارای پردازشگر Intel Atom N450، حافظه رم یک گیگابایتی، حافظه داخلی Ssd (دیسک ثابت در حالت جامد) در دو مدل 16 و 32 گیگابایتی قابل ارتقا با کارت حافظه نوع "میکرو اس. دی" است و از اتصالات از طریق "یو. اس. بی"، "وای- فای"، بلوتوث و سیمکارت نسل سوم حمایت می کند. 
 
باتری این محصول حدود 4 ساعت در حالت عملکرد شارژ می ماند و با قیمت حدود 549 یورو وارد بازار خواهد شد.