آموزش نگهداری صحیح از کامپیوتر



دستگاه کامپیوتر بنا به نحوه نگهداری و استفاده از آن می تواند با طول عمرهای متفاوتی انجام وظیفه کند. در صورتی که مایلید به طول عمر دستگاه کامپیوتر خود بیفزایید بد نیست توصیه های زیر را مطالعه کرده و آنها را بکار گیرید: بزرگ ترین دشمن کامپیوتر گرماست که باعث می شود چیپ ها و دیگر اجزای داخلی کامپیوتر گرم شوند و از کارایی آن کاسته شود. قبل از هر چیز باید از جریان هوا در اطراف کامپیوتر خود مطمئن شوید.

اگر کامپیوتر را داخل محفظه ای قرار می دهید، حداقل تا فضای ۱۰ سانتیمتری پشت کیس نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد تا جریان هوا برقرار شود. کتاب ها، ورق های کاغذ، جعبه ها و سایر اشیا را روی مانیتور خود قرار ندهید. همیشه به شکاف های بالای مانیتور توجه کافی داشته باشید تا گرمای اضافی به راحتی دفع شود. اگر این گرما دفع نشود گرمای اضافی به قطعات الکترونیکی مانیتور سرایت کرده که نتیجه آن بهم ریختگی رنگ، لرزش تصویر و مشکلات دیگری برای مانیتور است.

حداقل دو بار در سال اقدام به پاک کردن گرد و غبار از سطوح داخلی کامپیوتر کنید. به گرد و غبار همانند یک پتو نگاه کنید که چیپ های کامپیوتر را داغ نگه می دارند، هر چه گرد و خاک بیشتری روی آنها نشسته باشد، بیشتر داغ می شوند. تجمع گرد و خاک فقط به اندازه ای که قابل مشاهده باشد می تواند دمای داخلی چیپ ها را پنج درصد افزایش دهد. این مقدار می تواند سال ها از عمر کامپیوتر شما بکاهد. راحت ترین راه برای نظافت داخل کامپیوتر استفاده از یک جاروبرقی خانگی است. بعد از اینکه با یک مکنده مانند جاروبرقی آن را تمیز کردید، می توانید از هوای فشرده (با فشار کم طوری که به قطعات کامپیوتر صدمه وارد نشود) برای بیرون راندن گرد و غبار باقیمانده استفاده کنید. مطمئن شوید که پره های فن های خنک کننده را کاملاً تمیز کرده اید. فن منبع تغذیه برق و سی پی یو و کیس را تمیز کنید. همانطور که می دانید هارددیسک نیز از اجزای بسیار مهم کامپیوتر محسوب می شود. توجه داشته باشید که هارددیسک به گونه ای طراحی شده است که به صورت افقی نصب شود بنابراین نمی توانید هارد دیسک را به پهلو نصب کنید و از آن انتظار کار بیش از دو سال را داشته باشید. ۹۰ درصد هارددیسک ها که به پهلو در کیس نصب می شوند بعد از دو سال مشکل پیدا می کنند و احتیاج به تعویض دارند. این شیوه نصب باعث فشار وارد شدن به هارد می شود و آن را خراب می کند.

با نصب افقی هارد وزن آن به طور یکنواخت در کل سطح تقسیم می شود و هارد دچار خرابی پیش از موعد نمی شود. معمولاً هارددیسک هایی که روی قطعاتی که تولید گرما می کنند قرار می گیرند یا بین قطعات دیگر ساندویچ شده اند و برای تبادل حرارت و جریان هوا فضای کافی وجود ندارد زودتر دچار مشکل می شوند. در ضمن هارد نسبت به لرزش و تکان های شدید به خصوص در حال کار حساس است پس مراقب هارددیسک خود باشید و کامپیوتر خود را روی میزی قرار دهید که محکم و ثابت است.


آموزش ایجاد تغییرات در منوی انتخاب ویندوزها


حتماً تا به حال مشاهده کرده اید که پس از روشن کردن کامپیوتر و بوت اولیه سیستم در صورتی که دو ویندوز داشته باشید، منوی انتخاب منوهای ویندوز نمایان میشود که در آن یک ویندوز در بالا و نام ویندوز دیگر در پایین قرار دارد و پس از طی 30 ثانیه به طور خودکار به ویندوز اول منتقل میشوید. این عمل به صورت پیشفرض انجام میگیرد، اما ما قصد داریم ترفندی بسیار کارآمد را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید ترتیب چینش ویندوزها و افزایش یا کاهش مدت زمان انتظار برای ورود به ویندوز تغییر دهید.

 

بدین منظور:
ابتدا بر روی My Computer در دسکتاپ راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.
پس از باز شدن صفحه Advanced ،System Properties را انتخاب کرده و در قسمت Startup and recovery دکمه Setting را بزنید.


در پنجره باز شده در قسمت System Startup بر روی Edit کلیک کنید. خواهید دید که یک فایل Notepad باز می شود.


شما می توانید در قسمتی که نام ویندوز نوشته شده چیزی را اضافه یا کلأ عوض کنید.
برای مثال در قسمت "Microsoft Windows XP Professional " نام 2005 را به آن اضافه کنید که میشود"Microsoft Windows XP Professional 2005".


همچنین در صفحه Startup and Recovery شما می توانید ثانیه ای که کامپیوتر خود به طور پیش فرض برای وارد شدن در سیستم عامل انتخاب شده را هم تغییر دهید (که به طور پیشفرض 30 ثانیه است).


همین طور در همان صفحه Startup and Recovery با تغییر منوی کشویی Default Operating System میتوانید ویندوزی را که دوست دارید ابتدا قرار گیرد را مشخص کنید.


با انتخاب دکمه OK و ریست کردن سیستم میتوانید نتیجه کارتان را مشاهد نمایید.


در پایان به این نکته توجه کنید که این بخش از ویندوز بسیار حساس است ، در ویراش آن دقت کنید و از تایپ بی مورد و یا پاک کردن قسمتهایی که از آن بی اطلاع هستید جدأ خودداری کنید.
لازم به ذکر است این اطلاعات در فایل boot.ini که همواره در درایو C قرار دارد ذخیره میشود. این فایل Hidden سیستمی است.

منبع:

جلوگیری ازخستگی چشم دربرابر کامپیوتر

امروزه بسیاری از ما ساعات کاری خود را مقابل صفحه مانیتور سپری می کنیم و وقتی به خانه می رسیم هم خستگی تن خود را جلوی صفحه تلوزیون (یا مجددا مانیتور کامپیوتر) به در می کنیم، اما با خستگی چشمهایمان چه کنیم؟ ‏

خستگی و حتی درد چشمها در برابر مانیتور یکی از شایعترین مشکلاتی است که کاربران کامپیوتر با آن مواجه اند. مساله ای که بعضی وقتها ممکن است حتی مانع از فعالیت عادی و یا خوابیدن هم بشود. شاید شما هم قبلا گرفتار چنین مشکلی شده اید و حتی به دنبال راه حلی برای آن هم گشته اید. اما چه کار باید کرد؟ ‏

اولین کار این است که "خستگی چشمها" را بشناسیم. یا آنگونه که این روزها مرسوم است: خستگی چشمها را از نو تعریف کنیم! ‏

 

شناخت "خستگی چشمها"

تشخیص علائم خستگی چشمها بسیار آسان است، اما چیزی که کمی سخت است، یافتن ارتباط بین این علائم و خستگی چشمهاست. چون این علائم بسیار غیراختصاصی و رایج هستند. مثلا سردرد، احساس سنگینی سر، سرگیجه یا پرش عضلات اطراف چشم و پلک می تواند نشانه ای از خستگی چشم باشد. همچنین ممکن است درد و سوزش چشمها (حتی وقتی که چشمها را می بندیم) و احساس سنگینی چشم و حتی تهوع هم علامت خستگی چشم باشند. ‏

اما مساله این است که ما بیشتر اوقات به جای توجه به این علائم که چشم برای ما می فرستد، آنها را تقصیر کم خوابی یا استرس کار و خستگی روزمره می دانیم و اهمیتی برای آنها قائل نمی شویم. ‏

 

 

چطور از دست خستگی چشم خلاص شویم؟ ‏

به چشمهایتان زنگ تفریح بدهید: بعضی وقتها بلند شدن از جلوی کامپوتر خیلی سخت است اما بهتر است هر نیم ساعت که با کامپیوتر کار می کنید، چند دقیقه ای به چشمانتان استراحت بدهید، بروید و یک نوشیدنی برای خودتان بیاورید. با کسی که قرار است پروژه ای را تحویلش بدهید کمی تلفنی صحبت کنید. از پنجره به بیرون نگاهی بیندازید یا هر کار دیگری که مستلزم نگاه کردن به صفحه مانیتور نباشد انجام بدهید. چشم شما قدرشناسی خود را نشان خواهد داد و کمتر بهانه خواهد گرفت. ‏

 

 

از نرم افزارها برای یادآوری استفاده کنید: ‏

تعداد زیادی از اپلیکیشن های یادآور سلامت برای گیکهای محترم عرضه شده اند. مثلا: Awareness, WorkRave, Time Out, و ProtectYourVision. کار همه آنها این است که گاه به گاه به شما یاد آوری می کنند که این اطراف چیزی غیر از مانیتور و کامپیوتر هم هست و بهتر است لحظاتی به چشمان خود استراحت بدهید. ‏


قانون 20-20-20

برای بخاطر سپاری بهتر و رفع خستگی چشمها، عده ای قانون 20-20-20 را پیشنهاد می کنند که به این صورت بیان می شود. هر 20 دقیقه، 20 ثانیه به جایی در 20 قدمی خود نگاه کنید (این 20 قدم چیزی حدود 6-7 متر می شود) اما من ترجیح می دهم این قانون را به این صورت اصلاح کنم: هر 20 دقیقه 20 ثانیه به فاصله دور نگاه کنید و 20 قدم هم راه بروید. اینطوری هم از خستگی چشمها در امان خواهید بود و هم درد کمر و کتف و شانه ها کمتر به سراغتان می آید. چون توصیه شده است که بعد از مدتی نشستن، بهتر است چند قدم راه بروید. ‏


چشمها را باید شست: ‬ ‏

بله چشمها را باید شست، البته خود چشم بلد است این کار را انجام بدهد. پلک زدن مرتب، عمل شستشوی چشم را با استفاده از ماده پاک کننده و محافظ فوق العاده ای به نام اشک انجام می دهد. اما متاسفانه وقتی به شدت به چیزی خیره شده اید (مثلا یه صفحه مانیتور) دفعات پلک زدن بسیار کم می شوند و این چیزی است که اصلا خوب نیست و بعد از مدتی ممکن است اشک کاربر محترم را در بیاورد. بهتر است گهگاه چشمانتان را برای چند ثانیه ببندید یا چند بار عمدا پلک بزنید. ‏


عادت های خوب برای چشم: ‏

وقتی شروع به استفاده از قانون 20-20-20 کردید، سعی کنید اینکار را مرتب انجام دهید. در ضمن می توانید این قانون را طوری اصلاح کنید که با شرایط شما سازگارتر باشد. ادامه دار بودن این استراحت بسیار مفیدتر از انجام دقیق آن هر 20 دقیقه یکبار است. ‏

همچنین بهتر است نور صفحه نمایش را متناسب با شرایط خودتان و روشنایی محیط تنظیم کنید. بعضی نرم افزارها مانند Flux می توانند کار تنظیم روشنایی صفحه در طول روز را برایتان انجام دهند. همچنین بهتر شدن شرایط زیستی محیط کار شما نظیر تنظیم روشنایی و تهویه مناسب و حتی دکوراسیون و رنگ بندی خوب؛ می تواند تاثیر زیادی در بهبود سلامت بدن و چشمهایتان داشته باشد. حتی یک تغییر کوچک هم می تواند کمک بزرگی باشد. ‏

نهایتا اینکه، بهتر است در غیر از ساعات کاری استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید. دل کندن از تکنولوژی اطلاع رسانی خیلی سخت است ولی یک قدم زدن معمولی می تواند در سلامت و روحیه شما تاثیری بگذارد که به چند دقیقه دوری از صفحه مانیتورتان می ارزد.

آشنایی با فوت و فن خرید پرینتر


هنگامی تصمیم به خرید پرینتر می گیرید، احتمالا زمان طولانی به فکر کردن درباره مشخصات و مقایسه می پردازید. به مواردی همچون تعداد صفحاتی که هر کارتریج پرینتر چاپ می کند و اینکه به صورت خودکار می تواند دو روی کاغذ چاپ کند، توجه می کنید. همیشه به اندازه کافی برای شناخت مشخصات پرینتterری که فکر می کنید ارزان قیمت و به صرفه است وقت بگذارید، تا در آینده هزینه های گزاف روی دست شما نگذارد. در این مطلب به خصوصیاتی از پرینتر می پردازیم که باید مورد توجه قرار گیرند و خصوصیاتی را که توجه به آنها لزومی ندارد برای تان لیست می کنیم.

 

 

۱- پرینترها: خصوصیاتی که نباید به آنها زیاد توجه کنبم

سرعت موتور (سرعت چاپ):
تصور می شود اعداد سرعت موتور که اغلب سازنده ها بر آن تاکید دارند، می تواند نشان دهنده این باشد که یک کار چاپی حجیم و پرصفحه چقدر طول خواهد کشید. اما پرینترسازها معمولا این اعداد را تحت شرایطی محاسبه می کنند که با کاربری واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد. مثلا ممکن است این نتیجه ای که بر روی کارتن پرینتر می بینید، تست سرعت در حالت draft یا پیش نویس با سرعت بالا باشد. اما اغلب ما با کیفیت معمولی و پررنگ از پرینتر استفاده می کنیم که خیلی کندتر است. یا اینکه مدت زمان پردازش تا شروع چاپ اولین صفحه را در محاسبات لحاظ نمی کنند، اما متاسفانه این تاخیر پردازشی بخش جدایی ناپذیری از هر پرینت است.

 

 

۲- پرینترها: خصوصیاتی که تا حدی قابل توجه اند

سیکل پرینت ماهیانه:
این عدد می تواند نشانگر میزان دوام پرینتر باشد، پس برای انتخاب های اداری و یا افرادی که کارهای چاپی سنگین دارند، باید به این عدد توجه ویژه ای داشت. البته پرینترهای ارزان قیمتی که برای کاربردهای خانگی استفاده می شوند، حتی ممکن است این عدد را در بروشور خودشان نداشته باشند.

اگر پرینتری سیکل ماهیانه ۲۰ هزار داشته باشد، برای بیگاری در یک شرکت بزرگ یا مرکز چاپ و تکثیر ساخته شده، پول تان را بیهوده برای استفاده خانگی دور نریزید. توجه داشته باشید که شما به طور معمول تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد سیکل چاپ پرینتر را در خانه و دفتر کار استفاده خواهید کرد، پس در مصارف کوچک زیاد دنبال این عدد نباشید.

 

رزولوشن چاپ:
رزولوشن واقعی یک پرینتر، آنقدرها که شرکت های تولیدی بر روی آن تاکید دارند، مهم نیست. زیرا شما در بهترین حالت، به کیفیتی بیشتر از ۶۰۰ در ۶۰۰ نقطه در اینچ (dpi) نیاز نخواهید داشت. عباراتی همچون optimized یا بهینه شده و up to قبل از رزولوشن تنها تبلیغاتی بوده و شما را از اعداد واقعی دور می کند. اگر هم به دنبال تصاویر و متن های زیبا و قابل توجهی هستید، بهتر است به دنبال رزولوشن ۱۲۰۰ در ۱۲۰۰ دی پی آی باشید.

 

رزولوشن اسکن:
همانند رزولوشن چاپ، رزولوشن اسکن هم می تواند با کمی فریب و تبلیغات همراه شود. به عنوان یک سنجش صحیح به دنبال رزولوشن نوری یا optical resolution باشید. البته زیاد سخت گیر نباشید، رزولوشن ۳۰۰ نقطه در اینچ (dpi) برای اسکن کافی است. کیفیت بالاتر همیشه به معنی مدت زمان اسکن بیشتر، اسکن کندتر و اندازه فایل بزرگتر است. حواس تان به عباراتی چون interpolated و optimized و up to باشید.

 

 

۳- پرینترها: خصوصیاتی که باید مورد توجه قرار گیرند

چاپ دو روی اتوماتیک:
پرینترهایی که چاپ دو روی اتوماتیک (Automatic duplexing) دارند، صرفه جویی بسیار خوبی در کاغذ دارند. این هم خبر بسیار خوبی برای درختان و جیب ما است. اگر هم برای هزینه کمتر پرینتری ارزان تری خریده اید، بد نیست که برای لطف به جیب تان و ترحم بر درختان، کمی وقت گذاشته و به صورت دستی چاپ ها را دو رو انجام دهید.

 

Page yield‫:‬
همه کارتریج های جوهر پرینتر خصوصیتی به نام Page yield دارند که نشان دهنده تعداد صفحاتی است که یک کارتریج می تواند چاپ کند. این خصوصیت بر روی تمامی پرینترها قابل مشاهده است. اما استاندادهای صنعتی ISO‪/‬IEC باعث شده اند تقریبا اعداد ذکر شده روی اکثر کارتریج ها قابل اعتماد و نسبتا صحیح باشند.

 

کارتریج های استارتر:
برخی از پرینترهای لیزری ارزان قیمت، هنگام فروش به جای یک کارتریج با اندازه معمولی، اغلب با کارتریج های کوچکتری با نام Starter-size cartridge عرضه می شوند. با این کار قیمت تمام شده برای کارخانه و مشتری کمتر می شود. اما توجه داشته باشید که این کارتریج سریع تر از حد معمول تمام شده و هزینه خرید کارتریج زودتر از موعد را روی دست تان می گذارد.

ترفندهایی برای کاهش Spam

اسپم به زبان ساده ایمیلهای ناخواسته ای است که معمولأ به صورت انبوه برای شما ارسال میشوند. اسپمها یکی از متداولترین و در عین حال منفی ترین جنبه های دارا بودن یک آدرس Email است. با این که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود امکان حذف کامل این نوع از نامه های الکترونیکی ناخواسته وجود ندارد، ولی قصد داریم ترفندهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید تعداد دریافت آنها را کاهش دهید.

Spam، نسخه الکترونیکی از "نامه های بدرد نخور" است. واژه Spam به پیام های الکترونیکی ناخواسته، اطلاق می گردد. این نوع از نامه های الکترونیکی ارتباط مستقیمی با ویروس نداشته و حتی ممکن است پیام هائی که از منابع معتبر ارسال شده اند نیز در زمره این گروه قرار گیرند.

 

چگونه می توان میزان Spam را کاهش داد؟
با رعایت برخی نکات، می توان میزان Spam دریافتی را بطرز محسوسی کاهش داد:

آدرس Email خود را بدون دلیل در اختیار دیگران قرار ندهید. آدرس های پست الکترونیکی به اندازه ای متداول شده اند که شما می توانید بر روی هر فرمی که به منظور کسب اطلاعات شما در نظر گرفته می شود، وجود فیلد خاصی به منظور دریافت آدرس Email را مشاهد نمائید. تعدادی زیادی از کاربران بدون درنظر گرفتن مسائل جانبی، آدرس Email خود را در هر محلی و یا هر فرمی درج می نمایند. مثلأ شرکت ها، اغلب آدرس ها را در یک بانک اطلاعاتی ثبت تا بتوانند وضعیت مشتیریان خود را در آینده دنبال نمایند. برخی اوقات، اطلاعات فوق به سایر شرکت ها فروخته شده و یا امکان استفاده مشترک برای آنان، فراهم می گردد. بدیهی است در چنین مواردی ممکن است برای شما یک Email و از طرف شرکتی ارسال شود که نه توقع آن را داشته اید و نه از آنان درخواستی مبنی بر ارائه اطلاعات خاصی را داشته اید.

بررسی سیاست های محرمانگی. قبل از ارسال آدرس Email خود به صورت Online، بدنبال Privacy سایت مورد نظر بگردید.تعداد بسیار زیادی از سایت های شناخته شده و خوشنام دارای یک لینک خاص بر روی سایت خود به منظور آشنائی کاربران با سیاست های آن سایت در خصوص نحوه برخورد با اطلاعات ارسالی شما می باشند. (همواره این پرسش را برای خود مطرح نمائید که آیا ما آدرسEmail خود را در سایت هائی درج می نمائیم که نسبت به آنان شناخت کافی داریم؟). شما می بایست قبل از ارسال آدرس Email خود و یا سایر اطلاعات شخصی، سیاست های اعلام شده توسط سایت مورد نظر را مطالعه نموده و از این موضوع آگاه شوید که مالکین و یا مسئولین سایت قصد انجام چه کاری را با اطلاعات ارسالی شما دارند.

دقت لازم در خصوص گزینه هائی که به صورت پیش فرض فعال شده اند. زمانی که شما برای دریافت خدمات و یا Account جدید عملیات Sign In را انجام می دهید، ممکن است بخشی وجود داشته باشد که به شما مجموعه ای از گزینه ها را در خصوص دریافت Email در خصوص محصولات و یا سرویس های جدید، ارائه نماید. در برخی مواقع، گزینه ها به صورت پیش فرض انتخاب شده اند، بنابراین در صورتی که شما آنان را به همان وضعیت باقی بگذارید، در آینده نه چندان دور برای شما حجم زیادی از نامه های الکترونیکی که شاید انتظار آنان را نداشته باشد، ارسال گردد.

استفاده از فیلترها: تعدادی زیادی از برنامه های پست الکترونیکی امکان فیلترینگ را ارائه می نمایند. پتانسیل فوق به شما این اجازه را خواهد داد که آدرس های خاصی را بلاک نموده و یا امکان دریافت نامه را صرفأ از طریق لیست تماس موجود بر روی کامپیوتر خود، داشته باشید. برخی مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) نیز سرویس فیلترینگ و علامت گذاری مربوط به مقابله با Spam را ارائه می نمایند. در چنین مواردی ممکن است پیام های معتبری که بدرستی طبقه بندی نشده باشند به عنوان Spam درنظر گرفته شده و هرگز به صندوق پستی شما ارسال نگردند.

هرگز بر روی لینک های موجود در یک Spam، کلیک ننمائید. برخی از منابع ارسال کننده Spam با ارسال آدرس های Email متغیر در یک Domain خاص، سعی در تشخیص معتبر بودن یک آدرس Email می نمایند. (مثلأ تشخیص آدرس های Email معتبر موجود بر روی hotmail و یا yahoo).در صورتی که شما بر روی یک لینک ارسالی توسط یک Spam کلیک نمائید، صرفأ معتبر بودن آدرس Email خود را به اطلاع آنان رسانده اید. پیام های ناخواسته ای که یک گزینه "عدم عضویت" وسوسه انگیز را در اختیار شما قرارمی دهند، اغلب به عنوان روشی به منظور جمع آوری آدرس های Email معتبر مورد استفاده قرار گرفته که در آینده از آنان به منظور ارسال Spam استفاده گردد.

غیرفعال نمودن گزینه دریافت اتوماتیک گرافیک در نامه های الکترونیکی با فرمت HTML. تعداد زیادی از شرکت ها، نامه های الکترونیکی را با فرمت HTML و همراه با یک فایل گرافیکی لینک شده ارسال نموده که در ادامه از آن به منظور ردیابی فردی که پیام الکترونیکی را باز نموده است، استفاده می نمایند. زمانی که برنامه سرویس گیرنده پست الکترونیکی شما، اقدام به download گرافیک از سرویس دهنده آنان می نماید، آنان می دانند که شما پیام الکترونیکی را باز نموده اید. با غیر فعال نمودن HTML mail و مشاهده پیام ها با فرمت صرفأ متن، می توان پیشگیری لازم در خصوص این مسئله را انجام داد.

ایجاد و یا بازنمودن Account های جدید اضافی: تعداد زیادی از سایت ها، اقدام به عرضه آدرس پست الکترونیکی به صورت رایگان می نمایند. در صورتی که شما بطور مداوم اقدام به ارسال آدرسEmail خود می نمائید (برای خرید online، دریافت سرویس و...)، ممکن است مجبور به ایجاد یک account دیگر به منظور حفاظت آدرس account اولیه خود در مقابل spam شوید. شما همچنین می بایست از یک account دیگر در زمانی که اطلاعاتی را بر روی بولتن های خبری online، اطاق های چت، لیست های عمومی Mailing و یا USENET ارسال می نمائید، استفاده نمائید. بدین تریتب می توان یک سطح حفاظتی مناسب در خصوص دریافت spam به آدرس Email اولیه خود را ایجاد کرد.

برای سایرین Spam ارسال ننمائید. یک کاربر متعهد و دلسوز باشید. در خصوص پیام هائی که قصد فوروارد نمودن آنان را دارید، سختگیرانه عمل کنید. هرگز هرگونه پیامی را برای هر شخص موجود در لیست دفترجه آدرس خود Forward نکرده و اگر فردی از شما بخواهد که پیامی را برای وی فوروارد ننمائید، به درخواست وی احترام بگذارید.

منبع: